Tijdlijn Jaren 70

  • 27 januari 1970 wordt het 5000e particulieren motorvoertuig bij AASZ gekeurd.
  • Op 1 oktober 1970 ondergingen beide squadrons een naamsverandering en gingen verder als Aan- en Afvoer Groepen. Dat duurde niet lang want met ingang van 1 september 1973 werden zij samengevoegd en ontstond de MTGKLu, die in zijn geheel was gestationeerd op Kamp Zeist. Op Gilze-Rijen bleef nog wel een vooruitgeschoven post bestaan.
  • AAGZ viert 30 oktober 1970 het 15 jarige bestaan. Tevens werd het onderdeelswapen onthuld.
  • Op 6 november 1970 viert AASN het 15-jarige bestaan.
  • Op 10 februari 1971 wordt bij het AAGN ontdekt dat er is getracht sabotage te plegen aan enkele auto’s op het parkeerterrein
  • Op 15 februari 1971 komt de Commandant AAGZ tot de schrikbarende ontdekking dat hij reeds weer door zijn sigaretten heen was. Dit was aanleiding op een grote anti-rook-campagne op touw te zetten. Dit hield hij vol tot 18 februari.
  • November 1971 worden bij het AAGZ 14 nieuwe Daf-trekkers ontvangen.
  • Op 9 mei 1972 brengt Prins Bernhard een werkbezoek aan AAGN

    Prins Bernard AAGN

    Prins Bernard AAGN

  • Op 19 oktober 1972 krijgt het AAGZ een anoniem bommelding, het geen na onderzoek loos alarm bleek te zijn. 
  • Op 6 november 1972 ondersteunt het personeel van het AAGZ bij een ongeluk. De auto was tegen een boom gereden, waardoor deze in brand was geraakt. Ze bluste de brand, verbonden de bestuurder en brachten deze naar de arts. 
  • 25 nieuwe DAF trekkers worden gekocht in 1972.
  • Op 1 september 1973 werd de integratie van AAGZ en AAGN een feit, waardoor ze voortaan Motortransportgroep Klu gaan heten.
  • Op 15 mei 1975 werd speciale hulpverleend door een aantal chauffeurs na een ongelukkige stranding van een KMA-jeep in de omgeving van Soesterberg.
  • Maandag 2 juni 1975 vertrok het eerste Italië transport in het kader van het EHIP (European HAWK Improvement Program)

    Italy 1975

    Italy 1975

  • Op 17 oktober 1975 werd een transport verzorgd voor de VII Volleybal kampioenschapen CISM.
  • Het twintig jarig bestaan wordt op 14 november 1975 gevierd, tevens word de nieuwe kantine geopend.
  • Achttien medewerkers verzorgen in 1976 in het kader van het EHIP (European HAWK Improvement Program) het transport van Salbris in Frankrijk naar Goldbeck in Duitsland.
  • Op 19 augustus 1977 zijn de eerste 2 trekkers, merk Berliet, ontvangen. Deze trekkers hebben 50% meer motorvermogen dan de reeds jaren in gebruik zijnde DAF-trekkers.
  • De Politie houdt op 20 januari 1978 op de A1 een militair transport aan, dat 27 containers vervoert van Stolzenau naar Zeist. In een volle container zat een kapotte Hawk raket met geladen springstof.
  • Op vrijdag 13 oktober 1978 word de flessenoplegger, voor het vervoer van samengeperste gassen, op feestelijke wijze in bedrijf genomen.
  • 23 oktober 1979 was de laatste missile trip naar Italië. Op de heenweg ten gevolgen van een vallende motorrijder van de Carabinieri vond een verkeersongeval plaats waar alleen materiële schade ontstond.

One Response to Tijdlijn Jaren 70

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *