Tijdlijn Jaren 90

  • Op 19 mei 1990 werd op het Kamp van Zeist wederom in successie de Internationale Behendigheidswedstrijden voor Militaire Chauffeurs gehouden. Dit evenement trok meer dan 10000 bezoekers.
  • Op 1 november 1990 vierde het onderdeel zijn 35-jarige bestaan.
  • Op het Kamp van Zeist werd op 1 juni 1991 wederom in successie de Internationale Behendigheidswedstrijden voor Militaire Chauffeurs gehouden.

    1992 London Hull Donier

    1992 London Hull Donier

  • Men begint op 26 november 1991 met een overtocht op de North Sea Ferry’s. Opdracht was om met vier vliegtuig opleggers van twintig meter een Dornier-24 vliegboot uit Hendon in Engeland naar Valkenburg te vervoeren. Een van de wagens was bijna 6 meter breed.
  • Vrijdag 10 juli 1992 vertrekt de LM-56-54 richting Zagreb om een F27 te bevoorraden. Eenmaal terug in Italië krijgen ze opdracht om brancard en op te halen in Cameri bij Milaan voor de Zagrebse Friendschip. Op 21 juli rijden ze weer Kamp van Zeist op.
  • In de periode 3 augustus toto 10 augustus 1992 werd een bijzonder transport uitgevoerd. Zij vervoerden een F27 motor vanaf vliegveld van Sint-Petersburg naar vliegbasis Eindhoven. De route van deze avontuurlijke reis liep via Duitsland, Zweden en Finland naar de voormalige Sovjet-Unie.
  • 10 september 1992. In de vroege morgen werd met vier opleggers “Queens” een Donier watervliegtuig vervoerd van vliegbasis Valkenburg naar het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg.
  • 11 september 1992. Op zaterdag 11 september 1992 werden voor de elfde keer de Internationale Behendigheidswedstrijden voor Militaire Chauffeurs IBMC gehouden.
  • Ten behoeve van de Dutch Dakota Association werd op 9 december 1992 een romp van een oude DC2 vervoerd naar Schiphol.
  • In de periode 13 tot en met 17 april 1993 werd een transport gereden naar Villa Franca in Italië. Het transport werd uitgevoerd in het kader van de VN-operatie DENY FLIGHT, waarbij onder andere Nederlandse F-16’s zijn ingezet om een vliegverbod boven Bosnië-Hercegovina af te dwingen.
  • Op 10 augustus 1993 werd ten behoeve van het Militaire Luchtvaart Museum een MIG15 straaljager vervoerd vanuit Polen naar Soesterberg.
  • Op zaterdag 4 september 1993 werden in het Kamp van Zeist te Soesterberg voor de twaalfde keer de Internationale Behendigheidswedstrijden voor Militaire chauffeurs gehouden.
  • In het laatste halfjaar van 1993 zijn de volgende prestaties geleverd:
    • Aanleveren in Unteriberg in Zwitserland van 2 x F104
    • Instrumenten van Hongaarse Militaire Kapel vervoerd van Breda naar Budapest in Hongarije
    • Spitfire vervoerd vanuit Engeland naar LETS Deelen.
    • Squadron move van vliegbasis Volkel naar Tanagra Griekenland
    • Overhaul project Hawkmotoren vervoerd van Alphen naar Saint Medard en Jalles in Frankrijk.
  • Op donderdag 30 december 1993 werden door de firma Burg de laatste twee opleggers afgeleverd. De opleggers, met elk een draagvermogen van 34 ton, zijn geschikt voor het vervoer van 20ft, 30ft en 40 ft containers.
  • Op 20 januari 1994 werd in samenwerking met personeel van 3GGW uit Blomberg een transport verzorgd van voormalige Russische straaljagers. Met vier “Queens” werden drie MIG21 en twee Albatros straaljagers vervoerd afkomstig uit vliegveld Rothenburg en waren bestemd voor het museum te Bad Oeyenhausen
  • Op 13 april 1994 vertrok een transport van twee diepladers met daarop 5 landrovers, een benzine tankwagen en 5-tons vrachtwagens ten behoeve van het heropende vliegveld in Tuzla in het voormalige Joegoslavisch.

    De laatste F15 Eagle van de Amerikaanse 32nd Fighter Group die op Soesterberg is overgebleven, wordt vervoerd in 1994 naar RAF Lakenheath.

    De laatste F15 Eagle van de Amerikaanse 32nd Fighter Group die op Soesterberg is overgebleven, wordt vervoerd in 1994 naar RAF Lakenheath.

  • Op maandag 16 mei 1994 verzorgde het onderdeel een transport over de weg van een F15 Eagle straaljager naar de vliegbasis Lakenheath in Engeland.
  • Op 1 augustus 1994 is gezamenlijk met de Landmacht vertrokken naar Split in het voormalig Joegoslavië. Opdracht aldaar zal zijn om met acht DAF 2500 trucks met oplegger ongeveer 200 containers vanuit DUVNO via LUKAVAC naar SREBRENICA te transporteren.
  • Op vrijdag 23 september 1994 heeft er een thuisfront dag plaatsgevonden, deze dag werd georganiseerd ten behoeve van de familieleden van de uitgezonden collega’s in het voormalige Joegoslavië.
  • Na ruim 3 maanden keert het onderdeel terug op 4 november 1994 terug uit het voormalige Joegoslavië.

    November 1994 word begonnen met de bouw van de Volautomatische wasstraat.

    November 1994 word begonnen met de bouw van de Volautomatische wasstraat.

  • In november 1994 begint men met de bouw van de nieuwe wasstraat.
  • Op 2 februari 1995 werd de Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties aan het personeel uitgereikt.
  • Op 7 februari 1995 wordt eindelijk de wasstraat in gebruik genomen.
  • Op 18 april 1995 heeft het onderdeel op verzoek van de stichting Magenta en de stichting Oosterhouts hulptransport, het transport verzorgt van een omvangrijke hoeveelheid hulpgoederen naar Ancona in Italië
  • Op maandag 1 mei 1995 heeft men op verzoek van de Stichting Verzetshelden Waalcommando het transport verzorgt van een 8 meter hoog gedenkteken van Tiel naar Zennewijnen.
  • Op 9 mei 1995 wordt besloten tot oprichting van Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO).
  • Op maandag 19 juni 1995 heeft men een transport verzorgt van een complete keukeninstallatie voor de stichting “Brummen-Krotoszyn” naar Krotoszyn in Polen.
  • 26 augustus 1995 werd de 14e IBMC dag gehouden.
  • Op 9 september 1996 was de reünie 40 jaar MTGKlu

    01-10-1995 MTG/Klu viert 40 jarig bestaan

    01-10-1995 MTG/Klu viert 40 jarig bestaan

  • 1 november 1995 bestond de MTGKlu 40 jaar
  • Op 27 december 1995 vertrokken 19 personeelsleden naar het voormalig Joegoslavië om werkzaamheden te verrichten in het kader van IFOR.
  • Op 2 februari 1996 keerden de Bosnië-gangers terug.
  • Op 16 februari 1996 transport van een Douglas C 47A Dakota van Schiphol naar Woensdrecht.
  • Op 1 april 1996 vertrokken vier collega’s naar SPLIT.
  • 1 mei 1996. Oprichting van de DVVO.
  • Mei 1996 vervoer van een Catalina, een watervliegtuig, van het militaire Luchtvaart Museum Kamp van Zeist naar Vliegkamp Vlakenburg.
  • Op 1 juni 1996 werden de IBMC-wedstrijden voor de 15e maal gehouden op het Kamp van Zeist.
  • Op 30 juli 1996 vertrekken de eerste vrouwelijke chauffeurs voor hun deelname aan IFOR.
  • 20 september 1996, uitreiking NATO-herinneringsmedaille.
  • Op 26 november 1996 transport van een Uniflyer van vliegbasis Soesterberg naar Vliegbasis Deelen
  • Op 27 november 1996 konden een aantal nieuwe DAF’s 85 in ontvangst worden genomen.
  • Op 13 december 1996 het einde van de MTGKlu. Daarna was een receptie ter gelegenheid van de opheffing van de MTGKlu.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *